Friday, April 27, 2007

Pengenalan Ringkas PSSGMUPM

PSSGM UPM adalah salah satu cawangan Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia di negara ini. Sekarang, gelanggang UPM diamanahkan kepada Cikgu Mohd Fauzi b. Mohd Fadzil (pelangi kuning cula sakti tiga) selepas sekian lama dipegang oleh Cikgu Rasol Ghani (harimau pelangi cula sakti lima).

Memandangkan gelanggang gayong ini diadakan di IPT, waktu latihan telah disesuaikan dengan kelapangan masa pelajarnya. Di sini, untuk setakat semester sekarang (Semester II 2006/2007 - Nov '06 - Apr '07) latihan dijalankan di padang ragbi hadapan Kolej Kediaman Kedua (K2), setiap hari Khamis dan Ahad pada jam 8.30 malam hingga 10.30 malam. Latihan sudah dihentikan sempena minggu peperiksaan yang sedang berlangsung dan dijangka akan disambung pada awal semester hadapan (Semester I 2007/2008 yang dijangka pada pertengahan Julai 2007).

Ahli yang menjalani latihan secara purata untuk setiap malam latihan dianggarkan kira-kira 50-60 orang putera & puteri. Usaha berterusan sedang dilaksanakan untuk menarik lebih ramai mahasiswa/i kampus UPM menyertai silat seni gayong ini.

Pengenalan terperinci akan dimuatkan sedikit masa lagi.

No comments: